Konkursitöö koosneb visuaalsest materjalist (Ikla piiriala plaan A3 või A4 formaadis ja 2-3 A4 lehte joonistena), seletuskirjast (kuni üks A4) ja nimekaardist. Visuaalse materjali ja seletuskirja võib teha nii käsitsi kui arvutiga. Jooniste tehnika on täiesti vaba, mh võib nt kasutada ka kollaaži, koloreeritud joonistusi, segatehnikaid jms. Kui otsustad töö vormistada must-valgelt siis palume hariliku asemel kasutada tumedat viltpliiatsit või tintenpeni, selliselt paistab töö paremini silma, on loetavam ja mõjub efektsemalt.
NB! Sel aastal oleme koostanud konkreetsema lähteülesande.
Palun tutvu sellega kindlasti,
sest sinna on kirja pandud täpsed punktid,
millega oma ideekavandi läbimõtlemisel peaksid arvestama!
Visuaalne materjal on Sinu kujundatud Ikla piiriala plaan mõõtkavas 1:2000 (A4 formaadis alusjoonis, millel on markeeritud ka automaattankla asukoht musta raamjoonega) ja vaated vabalt valitud mõõtkavas, soovi korral olulised detailid. Plaani juures võib aluseks välja printida lisatud joonise või joonistada vabakäeliselt selle põhjal.
Mõõtkava M 1:1000 tähendab seda,
et 1 cm plaanil on reaalsuses 10 m. Mõõtkava teemat saab käsitleda
näiteks matemaatikatunnis ehk
viia plaani joonistamine läbi hoopis seal.
Plaan on joonistest kõige olulisem! Seal kajastub kogu katusemaastiku lahendus – väikevormid, katendid, haljastus, linnamööbel, erinevad tegevus- või mängukohad jt elemendid. Selleks, et ka teised saaksid aru, mida plaanile märgitud on, tuleb plaanil lahti seletada ting- ehk leppemärgid. Võite klassis tingmärgid omavahel kokku leppida, nii et kõik kasutavad samu tingmärke või jätta selle iga töö puhul individuaalseks. Lisaks tingmärkidele võid lisada plaanile ka selgitavaid märksõnu, mis aitaks tuleviku ruumi kasutusvõimalustest paremini aru saada.
Kindlasti kujuta vaadetel ja detailijoonistel inimesi, et ka teised mõistaksid, kui suured või väikesed on joonistel kujutatud elemendid. Ära unusta panna joonistele ka pealkirju.
Mõned näited:
Näide asendiskeemist koos ala funktsionaalse jaotusega
https://worldlandscapearchitect.com/felixx-de-zwarte-hond-transforming-alpen-germany/#.WdW9IulNfYU
Näide ühest ruumilisest vaatest alale
https://landskapsarkitekt.tumblr.com/post/134467260558
Näide segatehnikas vaatest
https://www.designboom.com/architecture/selgascano-drivhus-greenhouse-stockholm-city-planning-office-sweden-urban-design-03-01-2016/
Näide detaili vaatest
https://sawhd.com/top-15-gorgeous-landscape-plan-drawing-section-images/the-best-landscape-plan-drawing-section-no-150/
Seletuskiri kirjeldab Sinu kavandatud Ikla piiriala. Kujutle, et sul ei ole jooniseid ja skeemi, on ainult eriline nägemus, millest saad vaid kirja teel rääkida. Pea meeles, et seletuskiri ei ole ühe- või kahelauseline jutt. Selle eesmärk on kirjeldada lahti joonistel kujutatud ideed, neid põhjendada ning see aitab žüriil ja teistel vaatajatel aru saada, milliseid mõtteid ja unistusi soovitakse võistlustööga edasi anda.
Julgustame õpetajaid ka ainetevahelisele koostööle –
näiteks võib seletuskirja kirjutada emakeele tunnis.
Sel juhul tutvustage kindlasti vormistamise abi ka emakeeleõpetajatele!
Seletuskiri võiks koosneda järgmistest alateemadest:
- Idee. Proovi alustuseks kirja panna oma idee ühe lausega. Mis on Sinu nägemuse peamine mõte? Jätka üldisema kirjeldusega, mis Sinu loodud Ikla piiriala iseloomustab, mille poolest see eriline on, mis teistsugune ja miks või kellele see hea on.
- Tegevused. Kuidas saavad seda ala kasutada erinevad inimesed – mida saavad seal teha lapsed, täiskasvanud, vanemad inimesed? Mida saab seal teha suvel, aga mida talvel? Mis tegevused toimuvad parklate lähistel või Ikla piiripunkti hoones ja selle juures, kas ja kuidas on see seotud ümbritseva ruumiga?
- Materjalid, elemendid. Kas on kasutatud rohkem looduslikke või tehismaterjale? Milline linnamööbel siia sobib? Milliseid katendeid ja detaile on lahenduses kasutatud, miks just neid?
- Haljastus. Kas oled ette näinud ka taimi või on tegu taimevaba ruumiga? Millist tunnet haljastus tekitab?
- Detailid. Kui pead vajalikuks mõnda detaili eriliselt esile tuua, siis kirjelda seda.
Kindlasti viita tekstis ka joonistele, kus kirjeldatu kõige paremini esile tuleb (näiteks: vaata joonis nr. 2. Pea siis meeles oma jooniste juurde ka numbrid märkida!).
Pea kinni konkursi anonüümsuse reeglist – ära kirjuta oma nime joonistele ega seletuskirjale. Kirjuta selle asemel igale lehele konkursitöö märksõna. Märksõna on lühike ja lihtne ühest või paarist sõnast koosnev vabalt valitud nimi või sõna, mis iseloomustab tööd kõige paremini, on omapärane ja meeldejääv. Märksõna tuleb märkida igale joonisele ja seletuskirjale, samuti nimekaardile. NB! Ära kasuta märksõnana teemat Minu unistuste piirimaastik!
Nimekaart on lihtsalt eraldi paberileht, millel on kirjas:
- konkursitöö märksõna
- töö autori(te) nimed, klass ja kool (juhul kui töö tehakse huvikoolis, palume siiski märkida peale klassi, kus õpilane tavakoolis käib)
- autorite kontaktandmed (meiliaadress ja telefoninumber)
- juhendaja nimi (kui tööl oli juhendaja) ja amet ning kontaktandmed
Kui töö valmis, leia üks A4 ümbrik, kuhu joonised ja seletuskiri kenasti sisse mahuvad. Enne, kui ümbriku sulged, kontrolli, kas seal on:
- joonised
- seletuskiri
- nimekaart
NB! Nimekaarti ei ole vaja lisaks eraldi ümbrikusse panna. Ühest koolist saadetavad tööd palume saata ühes või vajadusel mitmes ümbrikus, kus ühe töö materjalid on ühendatud tavalise kirjaklambriga. Kõiki töid eraldi ümbrikutesse ei ole tarvis panna.
Kui kõik on korras, varusta ümbrik meie aadressiga ja pane posti!
MTÜ Linnalabor
Telliskivi 60A-209
10412 Tallinn
MINU UNISTUSTE PIIRIMAASTIK
Konkursitöö esitamise tähtaeg ehk viimane postituse päev on reede, 14. mai 2021.
NB! Tutvu kindlasti ka konkursi lähteülesande, tingimuste ja juhendmaterjaliga!